Sčítanie 2011: Pri prihlasovaní sa do elektronického formulára si dávajte pozor (Aktualizácia)

21. mája 2011, Jaroslav Matyáš, Nezaradené

Aktualizácia 21. mája 20:00: Chyba sa našla – v mojej nepozornosti, na ktorú ma naviedlo papierové tlačivo s identifikátorom. Úplne triviálna vec. Namiesto zvýraznenia posledných šiestich znakov identifikátora pre formulár o byte je zvýraznených sedem. Ak človek najskôr vypĺňa viacero formulárov o obyvateľovi, kde je zvýraznenie správne, nenapadne mu kontrolovať počet zvýraznených znakov v identifikátore pre byt. Jednoducho prepíše zvýraznené znaky a nevšimne si, že je ich sedem. Presne to som urobil ja. Moje tlačivo nie je jediné chybné, mám to potvrdené aj v ďalšom prípade. Ak budete formulár vypĺňať elektronicky, dajte si na to pozor – zvýraznených nemusí byť vždy posledných 6 znakov. Štatistický úrad by každopádne mohol na zavádzajúci spôsob vytlačenia identifikátora upozorniť na prihlasovacej stránke.

…………………………………………

Dnes som na stránke e-scitanie.sk (inak mohli dať pár eur navyše a zaregistrovať si aj doménu bez spojovníka…) vypĺňal elektronické sčítacie formuláre za seba, za dcéru a za byt. Prvé dva boli v pohode, všetko fungovalo. Do tretieho – formulára za byt – som sa pol hodiny nevedel prihlásiť. Buď sú nezmyselé pokyny na prihlásenie, alebo chybne vytlačili hárky s identifikátormi a heslami. Nakoniec som sa do formulára dostal, no ja sa o internetové aplikácie zaujímam aj z iných dôvodov a nevzdal som sa ľahko. Tipujem, že ak na rovnaký problém narazí človek s iným zameraním, po pár pokusoch to možno vzdá a na sčítanie sa zvysoka vykašle.

Prihlasovacia stránka do elektronického formulára na e-scitanie.sk

Prihlasovacia stránka do elektronického formulára na e-scitanie.sk

Na prihlasovacej stánke je jasný pokyn: stačí zadať posledných 6 znakov identifikátora. Pri prvých dvoch formulároch naozaj stačilo. Tretí, nech som robil čo som robil, stále hlásil buď chybný identifikátor alebo heslo. Najskôr som sa zameral na znak v strede hesla, z ktorého nie je úplne jasné, či je to malé L alebo niečo iné (začiernené znaky v identifikátore si nevšímajte):

Identifikátor a heslo

Identifikátor a heslo - namiesto šiestich znakov je v identifikátore zavádzajúco zvýraznených posledných 7 znakov

Vyskúšal som všetky možné varianty, ktoré mi napadili – veľké L, malé i, veľké i, dokonca aj veľké U, s podozrením, že štatistickému úradu zahaprovala tlačiareň a vytlačila len polovicu znaku. Nič nepomohlo. Nakoniec som si všimol text v hornej časti prihlasovacej stránky: „Ak zadáte identifikátor, ktorý má prvú číslicu 1 zobrazí sa formulár Údaje o obyvateľovi. Po zadaní identifikátora s prvou číslicou 2 sa zobrazí formulár Údaje o dome. Ak zadáte identifikátor s prvou číslicou 3 zobrazí sa formulár Údaje o byte.“

Tu bude kameň úrazu. Mojich posledných šesť znakov identifikátora pre formulár o byte sa predsa začína dvojkou (v skutočnosti sa začína písmenom C, čo som si pre chybné zvýraznenie siedmich namiesto šiestich znakov nevšimol – viď aktualizácia vyššie). Zadal som celý identifikátor – na začiatku je trojka – a hneď som bol vo formulári (ak sa nebudete spoliehať na zvýraznenie a zadáte 6 posledných znakov, bude to fungovať tiež). Zaujímavé, identifikátory pre formulár o obyvateľovi mali jednotku na začiatku aj ako prvý znak z poslednej šestice, čiže žiadny problém (zrejme nehrá rolu, aký znak je na začiatku poslednej šestice, ale na to som prišiel až neskôr). V prípade formulára o byte to niekto nedomyslel.

Pikoška na záver: papiere ku sčítaniu vrátane identifikátorov som si našiel voľne pohodené na rohožke pred dverami do bytu. Ak by sa k nim dostal nejaký fanatický eskimák alebo rytier Jedi, mali by o tri ovečky viac 🙂