Založ si blog

Ani čakáreň, ani záchod. Iba nové stĺpy. To sú slovenské železnice

zeleznica-flickrNáhodou som v počítači objavil tento takmer tri roky starý a zatiaľ neuverejnený text. Nepamätám si, prečo som ho vtedy nepoužil, a neviem, či je ešte aktuálny – odvtedy som vlakom necestoval. Ale hádam sa toho toľko za tri roky nezmenilo:

Ak by som práve nesedel vo vlaku, nikdy by som tento post nenapísal. Ale sedím (v ňom), som sám, mám pohodlie, mobilný internet a dosť času.

Vlakom som naposledy cestoval niekedy okolo roku 1995. A to už bola z núdze cnosť, pravidelným železničným cestujúcim som prestal byť začiatkom 90. rokov. Býval to svetlý moment v živote študenta vracajúceho sa z nudného víkendu u rodičov. Konškoláci, kamaráti zo strednej školy, bývalé aj potenciálne budúce frajerky, teplé pivo zo staničných bufetov, karty a občas aj skriptá.

Dôležité boli úplne iné veci ako dnes. Napríklad či mi pokladníčka uzná dávno neplatný študentský preukaz na zľavu. Či nájdem voľné miesto v smradľavom kupé a neprestojím tri hodiny na ešte viac zapáchajúcej chodbe. Ak sa voľné miesto našlo niekde v blízkosti náhodnej známosti zo sobotňajšej diskotéky, cesta sa zdala byť až príliš krátka… Bolo to dávno, ale základné veci okolo cestovania železnicou si pamätám. Preto si trúfam porovnávať so súčasnosťou.

Čo sa zmenilo? Konduktor už na mňa nevyskakuje tak ako kedysi. Jasné, tridsiatnik má predsa len iný prirodzený rešpekt ako -násťročný študent. Takže toto plusový bod nie je.

Vlak je zarážajúco poloprázdny, v kupé (páchne rovnako ako kedysi) som sám. Počas cesty v pohode vybavím maily, napíšem blogpost. Ale o moje internetové pripojenie sa železnice nijako nezaslúžili, wifina sa v tomto vlaku nekoná. Nízky počet cestujúcich asi tiež nie je plusový bod.

Čo je naozaj nové, sú moderné trolejové stožiare z betónu pozdĺž skoro celej trate. Asi kvôli nim mal rýchlik Košice – BA v Novom Meste nad Váhom ohlasované 45-minútové (v skutočnosti 30-minútové) meškanie. Inak z nich cestujúci nemá nič.

Hrubá reťaz na dverách s nápisom „Čakáreň pre cestujúcich“ a zamknuté staničné záchody boli pre mňa tiež novinka. V Hornej Štubni som si pred 20 rokmi v čakárni rozbalil spacák a počkal na prvý ranný vlak. To, že ma odtiaľ nikto nevyhodil, som bral ako samozrejmú službu. Veď som si kúpil lístok. Podobne staničné záchody – vždy strašne smrdeli, ale slúžili. V 21. storočí sa nekoná ani čakáreň, ani záchod. Našťastie je vonku celkom fajn a lavičky na peróne zatiaľ nikto nezamkol.

Uzavriem to. Podľa mňa každý, kto má možnosť vybrať si iný druh dopravy ako železnica, nech neváha a berie to druhé. Minimálne na stredné a krátke vzdialenosti. Aj za cenu vyšších nákladov a ekologických výčitiek svedomia. Tie nervy za to nestoja. Bola to síce jednorazová náhodná skúsenosť, ale nevidel som ani len náznak klientskeho prístupu. Ani trochu snahy presvedčiť ľudí, že železnica je cool, že sa ňou dobre cestuje, že počas cesty sa dá vybaviť veľa vecí alebo sa zabaviť s priateľmi.

Ľudia nie sú blbí, prišli by na to aj sami. Zavreté záchody všetko pokazia.

::: /// :::

Napísané na trase Nové Mesto nad Váhom – Bratislava, streda 6. júna 2007, cca 21:00 h

Ilustrácia – http://www.flickr.com/photos/scalleja/ / CC BY-SA 2.0

Sčítanie 2011: Pri prihlasovaní sa do elektronického formulára si dávajte pozor (Aktualizácia)

21.05.2011

Aktualizácia 21. mája 20:00: Chyba sa našla – v mojej nepozornosti, na ktorú ma naviedlo papierové tlačivo s identifikátorom. Úplne triviálna vec. Namiesto zvýraznenia posledných šiestich znakov identifikátora pre formulár o byte je zvýraznených sedem. Ak človek najskôr vypĺňa viacero formulárov o obyvateľovi, kde je zvýraznenie správne, nenapadne mu kontrolovať [...]

Valentínsky rozchod, pri ktorom magiobox takmer vyletel von oknom

15.02.2011

Obálku som otvoril na Valentína. Nasledoval dlhý telefonát do Košíc. Vysvetlila mi to jasne a bez zbytočných emócií. Otvoril som okno, nech mi mrazivý vzduch schladí hlavu. Dokážem trafiť cca trojkilovým magioboxom zo štvrtého poschodia rovno do pootvoreného kontajnera? Bez toho, aby som niekoho prizabil?

Voličomer – trochu spamu na podporu jednej ankety

06.05.2010

Pravda.sk dnes spustila celkom milú anketu s názvom Voličomer. Nie je to žiadny prieskum voličkých preferencií. Princíp je v tom, že (napríklad) som už prakticky rozhodnutý voliť nejakú stranu, ale moje názory môžu byť úplne iné ako názory väčšiny voličov danej strany. Ak nechodím každý deň na pivo so sto ďalšími ľuďmi, s ktorými sa rozprávam o politike, nemám [...]

HIMARS

USA ohlásili nákupy vojenského materiálu pre Ukrajinu za šesť miliárd, vybavenie však zrejme nedorazí niekoľko rokov

26.04.2024 21:43

Na dodanie materiálu si však budú musieť Ukrajinci počkať, lebo proces jeho obstarávania je len na začiatku.

Palestína / Deti / Pásmo Gazy /

v Pásme Gazy zomrelo bábätko zachránené z maternice umierajúcej matky

26.04.2024 18:51

Izrael aj napriek medzinárodnému pobúreniu stále hrozí, že podnikne pozemnú operáciu v meste Rafah.

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Záborská , vašečka

Poslanci ukončili piatkové rokovanie debatou k sexuálnej výchove

26.04.2024 18:25

Poslanci Vašečka a Záborská chcú podmieniť výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.

Jaroslav Matyáš

Len tak mimochodom

Štatistiky blogu

Počet článkov: 7
Celková čítanosť: 36794x
Priemerná čítanosť článkov: 5256x

Autor blogu